VIKTIG INFORMASJON! Hvordan påvirker Covid-19 din reise eller heiskortkjøp? Les alt her

Stolheisen i Hafjell Alpinsenter.
Stolheisen i Hafjell Alpinsenter.

Spørsmål og svar om Covid-19

Tags
covid-19
spørsmål og svar om covid-19

Vi får mange spørsmål fra dere angående refusjon og regler dersom anlegget må stenge på grunn av Covid-19. Det er også mange som lurer på hvordan vinteren blir hos oss. Noen av disse spørsmålene kan vi svare på, andre vil det komme oppdateringer på senere og fortløpende.

Derfor har vi samlet noen av de mest stilte spørsmålene her i håp om at dette gi dere svar. 


Heiskort

- Hva skjer dersom dere må stenge i år på grunn av pandemien? Får vi tilbake penger for sesongkortet vi kjøper i år?

For de som kjøper sesongkort hos oss gir vi garanti for refusjon hvis vi mot formodning skulle komme opp i en situasjon der anleggene må stenge ned større deler av sesongen grunnet Covid -19.
Innenfor perioden 21.nov – 18.april (Hafjell og Kvitfjell) vil følgende refusjonsordning gjelde sesongen 20-21:

Bilde av refusjonsordning
 

- I nyhetsbrevet dere sendte ut om sesongkort står det, «Med sesongkort får du 135 av 147 åpningsdager gratis», hvilke dager er det sesongkortet ikke gjelder?

Sesongkortet ditt gjelder alle åpningsdager hele sesongen. De 12 dagene det er snakk om i dette regnestykket er de dagene dere må kjøre for å gå i null ved å kjøpe sesongkort hos oss.

 

- Vi har kjøpt rabattert overnatting og heiskort via kampanjen Early Bird, får vi tilbake disse pengene om dere må stenge ned?

Ja, dersom vi må stenge grunnet Covid-19 blir HELE bestillingen refundert. Uansett hvor lenge det er til ankomst.
Utover dette, og dersom du vil avbestille og det ikke er et Covid-19-tilfelle, så gjelder allminnelige avbestillingsregler (20 dager før ankomst).
Heiskort blir ikke refundert dersom du kjøper heiskortet rabattert.

 

- Hva skjer dersom vi ikke får reise inn til Norge på grunn av korona, eller at dere må stenge landet på grunn av det?

Da får dere full refusjon av bestillingen, uansett hvor lenge det er eller kort til ankomst.

 

- Vi synes det er ugreit å reise fordi vi er redde for Covid. Kan vi avbestille når som helst å få full refusjon?

Nei, dere får full refusjon kun dersom landet dere bor i stenger, dere ikke får reise til oss, eller Norge og eller anlegget blir pålagt å stenge. Først da utløser det full refusjon.
Dersom dere angrer på bestilling eller ikke lenger ønsker å reise fordi dere er redde for smitte, gjelder alminnelige avbestillingsregler. 

 

-  Vi hadde sesongkort i fjor og fikk ikke brukt kortet de siste ukene siden dere stengte. Får vi igjen penger for dette?

Nei. Ifølge reglene Alpinanleggenes Landsforening har utarbeidet, utløser det ingen refusjon dersom anlegget holdt åpent 2/3 av sesongen. I fjor, på tross av at de seks siste ukene ble stengt ned, ble 2/3 av sesongen gjennomført slik at det ikke utløses en refusjon. 

 

- Får vi som hadde sesongkort i fjor noen større rabatt enn andre ved kjøp av årets sesongkort?

Fjorårets sesongkortkjøpere fikk muligheten til å legge til årets sommer for kun 1000 kroner som et lite plaster på såret for vintersesongen som ble avkortet med seks uker. Når årets sesongkort nå er lansert har den en tidligrabatt som er lik for alle. 

 

- Det er utrolig dårlig at dere ikke betaler ut refusjon til alle oss som hadde sesongkort i fjor, må det være slik?

Vi har forståelse for at sesongen ble kort for mange i fjor. Det ble den også for oss. I og med at vi ble pålagt å stenge grunnet den svært alvorlige smittesituasjonen med Covid-19, var dette en høyst uforutsett situasjon for vår del. Brorparten av samtlige i begge skianlegg, Hafjell og Kvitfjell, ble permittert og bedriften tapte flere millioner som følge av dette. Vi skulle selvsagt ønske sesongen hadde blitt gjennomført som planlagt, ingen ønsker flere skidager for våre gjester enn oss, men vi har forholdt oss til ALF sine regler i etterkant og det vil vi også gjøre i år. Alt fokus nå ligger i å sørge for at årets sesong blir gjennomført på en forsvarlig måte med hensyn til smittevern og ikke minst at sesongen blir snørik og lang. 
 

Anlegget

- Kommer dere til å stenge deler av anlegget eller redusere heiskapasitet i år på grunn av Covid-19?

Arbeidet med å se på smittevernsrutiner og hvordan vi best ivaretar dere mens dere er i anleggene våre, starter nå. Det gjelder alt fra smittevern i gondoler og på heis og ikke minst renhold og rutiner på serveringsstedene våre og i anlegget generelt. 
Vi kommer tilbake til med mer info om dette når det er klart. Da kan dere bruke denne lenken som blir BLÅ når den har et innhold å vise til.

 

Overnatting

- Får vi tilbakebetalt alle produkter dersom dere må stenge ned på grunn av korona?

Ja, alt blir refundert dersom vi pålegges å stenge anleggene våre. Det samme gjelder dersom landet du bor i innfører karantene ved utreise. 

 

- Hva gjør vi dersom landet vi bor i blir rødt mens vi ferierer hos dere eller tvinges hjem før?

Dersom landet dere kommer fra har blitt rødt mens dere er på ferie hos oss, får dere ikke refundert oppholdet. Dersom det er vårt land som stenger ned og dere må reise tilbake før oppholdet er over, så blir de ubrukte dagene refundert. 

 

- Hvordan håndterer dere smittevern i enhetene dere leier ut?

Vi har skjerpede rutiner på renhold, og følger retningslinjene i vår bransje. Vi desinfiserer alle nødvendige kontaktpunkt, som dørhåndtak, toalett, fjernkontroller og andre glatte flater. Alle våre enheter er utstyrt med desinfeksjonsmiddel.  

 

- Vi har kjøpt rabattert overnatting og heiskort via kampanjen Early Bird, får vi tilbake disse pengene om dere må stenge ned?

Ja, dersom vi må stenge grunnet Covid-19 blir HELE bestillingen refundert. Uansett hvor lenge det er til ankomst.
Utover dette, og dersom du vil avbestille og det ikke er et Covid-19-tilfelle, så gjelder allminnelige avbestillingsregler (20 dager før ankomst).
Heiskort blir ikke refundert dersom du kjøper heiskortet rabattert.

 

- Hva skjer dersom vi ikke får reise inn til Norge på grunn av korona, eller at dere må stenge landet på grunn av det?

Da får dere full refusjon av bestillingen, uansett hvor lenge det er eller kort til ankomst.

 

- Vi synes det er ugreit å reise fordi vi er redde for Covid. Kan vi avbestille når som helst å få full refusjon?

Nei, dere får full refusjon kun dersom landet dere bor i stenger, dere ikke får reise til oss, eller Norge og eller anlegget blir pålagt å stenge. Først da utløser det full refusjon.
Dersom dere angrer på bestilling eller ikke lenger ønsker å reise fordi dere er redde for smitte, gjelder alminnelige avbestillingsregler. 

 

Hafjell Skiskole

- Får vi refundert betalt skiskole dersom Hafjell Alpinsenter må stenge ned på grunn av korona? 

Ja, alt blir refundert dersom Hafjell alpinsenter pålegges å stenge anlegget. 

 

- Hvordan håndterer dere smittevern i skiskolen? 

I Hafjell Skiskole tilrettelegger vi undervisning, leker, øvelser osv. på en sikker måte av hensyn til Covid-19. Dette innebærer å holde avstand samt ikke ha fysisk kontakt. I barneskiskolen velger vi andre måter å kommunisere på for å  skape trygghet og fellesskap med barna.

Vi ønsker også gjerne at det kun er én voksen som følger barna til skiskolen. I vår egen ”varmestue” i skiskolehuset er vi kun én barnegruppe av gangen og det kommer ikke til å bli servert bespisning/kjeks slik som tidligere.

 

- Vi har kjøpt rabattert skiskole via kampanjen Early Bird, får vi tilbake disse pengene om anlegget må stenge ned? 

Ja, dersom Hafjell alpinsenter må stenge grunnet Covid-19 blir bestillingen refundert. Uansett hvor lenge det er til ankomst. Utover dette, og dersom du vil avbestille og det ikke er et Covid-19-tilfelle, så gjelder allminnelige avbestillingsregler dvs: 

Ved avbestilling frem til dagen før leksjonens start tilbakebetales hele beløpet minus et gebyr på NOK 195,-. 

Ved avbestilling samme dag kreves det legeerklæring for refusjon, minus et gebyr på NOK 195,-