Stisykling

stisykkel loypekart
sykkelutleie

Stisykling i Hafjell

Hafjell og områdene rundt har fantastiske muligheter for ulike typer sykling, enten du liker deg best på veien nede i bygda, på endeløse grusveier på fjellet, eller på mer utfordrende stier i fjell og skog, kan vårt område tilby deg fantastiske opplevelser fra sykkelsetet.

Har du ikke med egen sykkel, kan du leie terrengsykkel, fulldempet stisykkel eller el-sykkel i vår sykkelutleie.

Storfossen Rundtur 5km

Dette er en kort og enkel rundtur på grusvei rundt Mosetertoppen som passer for hele familien. Storfossen som er ca halvveis på runden er den perfekte plassen for en pause, her kan en nyte en liten matbit mens man ser på fossefallet i skogen.

Beskrivelse: Start på gondoltoppen (Mosetertoppen) opp den første bratte bakken til du når Utsikten. Herfra fortsetter turen på et lettere terreng oppover, men også noen nedoverbakker. Skiltet "storfossen" kommer på din høyre side. For å nå fossen er det en liten gåtur på stien. For returen vil grusveien bringe deg tilbake til gondolavstigningen.

Storfossen

Finn et større kart fra UT.no her.

Moksjørunden 11km

Rundturen er ganske enkel og tar deg med til et fredfullt landskap og flott natur. Turen går for det meste på grusvei og skogsvei og har en stignign på ca 100 meter alt i alt.

Beskrivelse: Start på gondoltoppen (Mosetertoppen) og opp den første bratte bakken til Utsikten. Ta til høyre mot Hornsjøen kort tid etter Utsikten. Moksjøen er den perfekte plassen for en pause, før du når det høyeste punktet på turen. Når du når bilveien krysser du den og følger en mindre vei på andre siden. På Ilsetra tar du til venstre og sykler grusveien tilbake til gondolen.

Moksjørunden

Finn et større kart fra Ut.no her.

Hafjellrunden

En relativt enkel rundtur fra Mosetertoppen. Sykkelturen går for det meste på grusvei og traktorvei.

Beskrivelse: Denne turen starter med ei liten kneik fra toppen av Gondolen opp mot snaufjellet og Moksjøen. Derifra til høyre innover fjellet på grusvei over myrlendte vidder inn til Sjøsætra. Videre går veien til Pellestova på kupert grusvei. Ta til høyre ved Ilsetra og følg seterveien gjennom Nysetra og nedover til Mosetertoppen, toppen av Gondolen.

Hitfjellrunden fra Bike Parken 21km

Denne fantastiske turen fra toppen av stolheisen i Hafjell, over 4 fjelltopper og tilbake til Hafjell, bør prøves. Den ser ikke så hard ut på kartet, men har du teknikken og pusten til å gjennomføre? Det er absolutt verdt forsøket! Det finnes en snarvei etter ca 5 km fra bunnen av Reinsfjell opp til Hitfjell, men da går du glipp av den beste delen..

Beskrivelse: Ta gondolen og stolheisen opp i Hafjell, deretter sykler du til toppen og ned til Pellestova. Stien tar deg med forbi innsjøer og fjelltopper og sykler du rett vei ender du på toppen av Hitfjell hvor høydepunktene starter. Følge en steinete sti kalt Hitråket før du når Bike Parken igjen.

Stien er for både syklister og gåturister, husk å del veien!

Hitfjellrunden

Rundtur i Øyer, forbi Hunderfossen 7km

En kort rundtur langs elva i Øyer og Hunderfossen. Sett av tid til et par stopp langs veien og opplev attraksjoner som Vegmuseet, Barnas Gård og demningen på Hunderfossen.

Beskrivelse: Start fra bunn av Bike Parken i Hafjell, kryss veien til venstre for parkeringsplassene og følg elven. Sykle så gjennom gangtunnelen under E6 og fortsett langs med elven. På slutten av grusveien må du følge bilveien et lite stykke før stiene ved Vegmuseet dukker opp på din venstre side. Etter museet og familieparkene krysser du demningen ved Hunderfossen og følger veien tilbake til Hafjell.

Sykkeltur Øyer Hunderffossen

Se større kart fra UT.no her.

Velkommen ut og god tur!