barnevennlig i Hafjell

Pakkeliste

Nyttige tips til hvordan man kler seg riktig på ski

Ferien er bestilt og planlagt, avreise begynner å nærme seg og tankene om hva man skal pakke med seg begynner å surre i hodet. Hvis man overpakker til sydenturen med 30 varmegrader, hvordan blir det da å pakke til skiferien? Vi prøver å hjelpe deg på vei med tips til hva som bør med i bagen på en skiferie. 

Riktig utstyr til skiferien kan være alfa omega for om turen blir vellykket eller ikke. Frosne tær, våte klær og skrikende barn med neglsprett er ofte ikke en god oppskrift på en avslappende og minnerik ferie. Det viktigste er altså å holde seg varm og ha utstyr som passer. 

Lag 1: Innerst

Vi starter med det innerste laget som bør være ull. Tiden da ullklær klødde er over. I dag lages det meste av ullundertøy av merinoull. Denne er behagelig mot huden og klør ikke slik man husker fra barndommen. Å bruke bomull innerst er fy-fy da bomullen trekker til seg fuktighet og holder på denne så man blir kald. Ull varmer godt og er mest praktisk til aktive dager på vinteren. Velg skisokker som går opp til knærne (uten mønster) for å unngå gnaging i løpet av dagen. Til en ukes ferie bør man ha 2 eller 3 sett med ullundertøy og skisokker. 

Lag 2: Mellomlag

Mellomlaget kan være en genser i funksjonelle materialer, som fleece. Denne frakter fuktigheten vekk fra kroppen så man ikke forblir fuktig og kald. Man får også mellomlag av tovet ull som fungerer veldig bra. For de som lett fryser kan en tynn og lett dun-eller isoleringsjakke være det beste. Har du en tjukk ytterjakke holder det kanskje med en fleece, men har du skalljakke som ytterste laget bør man ha tjukkere mellomlag. Til beina gjelder samme regel 

Lag 3: Ytterlag

Dette laget bør være vindtett og vannavvisende. Her trenger man noe som isolerer mot vind og vær, samt holder deg tør samme hvor mye man baser i snøen. Det er viktig at dette laget også har mulighet til å slippe fuktigheten fra kroppen ut.
Er det ekstra kaldt kan man også benytte en boblevest eller lignede utenpå det ytterste laget, eller en ekstra fleece i mellomlaget.

Ett eller to par sokker?

Alpin- /snowbordstøvler skal sitte stramt men behagelig. Har man plass til to par sokker uten at det klemmer og er ubehagelig er dette greit. Blir det for trangt, stopper blodomløpet og man ender med å fryse på føttene. I de aller fleste tilfeller er det derfor bedre med 1 par gode alpinsokker laget med en høy andel ull. Vanlige bomullsokker bør man unngå.

Varmetap:

Hode og håndledd er der man har det største varmetapet. Benytt lange votter som dekker håndleddet. Trekk jakken godt over. Votter er å foretrekke i stedet for hansker.
Hjelm hjelper godt for å hindre varmetapet fra hodet. Man kan også benytte en lue, bøff eller pannebånd under hjelmen om man kjenner at det trekker kaldt på ørene.

Kuldekrem:

Kuldekrem i ansiktet kan i mange tilfeller hjelpe godt. Det finnes mange merker på markedet, men man bør benytte en kuldekrem som inneholder solfaktor og ikke inneholder vann.

Hals/nakke:

Man får en type buff hvor øverste delen består av fleece og resten er som en vanlig Buff. Denne varmer ekstra godt og kan trekkes opp over hake når man sitter i heisen.

Pauser:

Ta pause når dere merker at det begynner å bli kaldt. En varm kopp kakao gjør underverker. Når man har pauser, ta av alpinstøvler og pass på å ikke bli våt. Ta også av ytterlag når dere er inne. Etter man har spist samles mye av blodet i magen og man kan lettere fryse på føtter og hender den første halve timen etter måltidet.

Andre tips:

Ullshorts er veldig godt å ha på utenpå superundertøyet for å holde seg ekstra varm når man sitter i heisen. Her kan du kjøpe en tettsittende ullshorts eller du kan klippe av bena på en gammel superundertøybukse.
Noen skibukser har lomme på knærne til å legge inn en ullpute som er super om du holder på sammen med barn i bakken og må sitte på knærne for å ta på slalomstøvler eller annet. Evt. kan man også benytte knebeskyttere.

Husk hjelm, votter, skibriller og solkrem!